Jag är helt paff, och vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja inlägget. Idag hjälpte jag en bekant med hennes tjänstepension.  Hon jobbar på kommunen och har då KAP-KL avtalet vilket innebär att Pensionsvalet administrerar hennes pension. Jag blev helt förskräckt av den urusla kundupplevelsen på pensionsvalet.se! Hemsidan känns som ett snabbhack som slängts upp för att hemsidan ens skall finnas. Texterna och förklaringarna är skrivna av nördar för nördar. Kundresan är helt frånvarande, men främst respekten för kunden.

För er som inte vet är Pensionsvalet.se platsen de som arbetar inom kommun, landsting, region, kommunalförbund, kommunförbund eller kommunalt företag gör sina pensionsval. Ett pensionsval är att välja hur du vill att din tjänstepension skall förvaltas, av vem och på vilka premisser det skall ske. 

Vi börjar med att navigera in på hemsidan, och loggar in med BankID. Utan utbildning, information eller underlag skall vi direkt in och göra hennes ”pensionsval”. Hon får välja mellan trad och fond (vilket är normalt) men får bara välja en lösning. För tjänstemän inom ITP avtalet är traditionell standard, men man får välja upp till 50% i fondförsäkring, dvs man kan sprida risken till att ha både traditionell och fondförvaltning. Det är ju lite delat vad man tycker är bra, men jag vill visa att det finns en skillnad.

Vi valde fondförsäkring då hon har lång tidshorisont att spara på, och även ett intresse för förvaltning. Nu ska vi välja försäkringsbolag är det svårt att hitta fondutbudet. Det finns lite info om avgifter och utveckling – but that’s it.  Jag som är insatt och påläst fick inte ett begripligt underlag för att hjälpa henne välja bolag. Jag fick aktivt leta efter den informationen, istället för att en var lättillgänglig och där jag behövde den. Hemsidan är nonchalant och jag förstår att folk tycker att pension är svårt. Inte ens deras kollektivavtalade tjänstepension är begriplig.

Det som måste förbättras:

  • Sätt kunden i fokus! Utgå ifrån att de kommer till er för att de vill göra något positivt för sin pension, men ta inte för givet att de är redan pålästa och insatta.
  • Respektera att pension har en hög tröskel, om hemsidan inte är lättnavigerad stänger man hellre ner hemsidan än fortsätter.
  • Redo vilka fonder som erbjuds, och deras resp produktkostnad – inte bara förvaltningsavgifterna på sidan där man gör valet.
  • Redovisa vad siffran som visar bolagets procentuella utveckling grundar sig på.
  • Visa flödet från val av försäkringsbolag och val av fonder hela vägen till pensionsgången.
  • Utgå ifrån att era kunder är som de flesta – har ingen aning om hur tjänstepension eller fonder fungerar.

 

Jag hoppas att andra vågar att kämpa sig igenom Pensionsvalet.se för ta aktiva beslut om sin pension.

Kategorier: Pension

2 kommentarer

Martina · 21 juli, 2018 kl. 18:41

Hej! Hade precis samma upplevelse när jag skulle hjälpa en släkting. Jag lyckades inte ens klura ut hur man kunde byta från traditionell försäkring till fondförsäkring utan fick be henne ringa och fråga det först.

    Pensionista · 21 juli, 2018 kl. 19:25

    Det är vansinne att det ska behöva vara så! Men high five till er som inte låter det hindra er att få en bättre pension ✌️ /Pensionista

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: